نشوه محمد مشرفة
عدد المساهمات : 79 تاريخ التسجيل : 19/06/2012
| موضوع: انا نفسي أعيشها بس مفيش أمل الثلاثاء مارس 11, 2014 11:11 pm | |
| انا نفسي أعيشها بس مفيش أمل
نفسي أعيش القرب من ربنا والحياة الطيبة بس مفيش أمل
إيه ده اللي بتقولوه ده
انا فعلا قرفت من الحياة وتعبت منها ملهاش لازمة عشت الحياة زي ما أي حد يتمني عشتها بالطول والعرض وكنت بعيد عن ربنا مشبعتش مفيش نهاية ولا حتي سعادة
حسيت بالخنقة حسيت في ناس النور باين علي وشها وبتبتسم من قلبها وانا مش لاقي الإبتسامة قلت اشمعنا أنا
قلت أكيد انا عايش غلط ونفسي أرجع لربنا وأعيش الحياة فعلا اللي ربنا يرضهالي نفسي أدوق طعم السعادة نفسي أكون زي الناس اللي راضية بكل حاجة في ناس يحصل مهما يحصل برده سعدا معرفش ازاي انا نفسي أعيش بقي الحياة دي بس مفيش امل
لا لا في أمل بإذن الله والدليل انك قلت الكلام ده
------------------------------------------------
طب وأنا وأنا وأنا إيه
انا كنت قريب من ربنا وفجأة كده قصرت في حقه لغاية مبقيت أعمل زنوب ومعاصي انا كنت كويس خالص وحاسس بكل حاجة جميلة لكن للأسف فقدت كل ده انا مخنوووووق اوي بس انا بحب ربنا ونفسي أرجع للأيام الحلوة دي نفسي مش أبعد عن ربنا خالص
بس انا خلاص مش عارف أعمل إيه
حاسس ان ربنا مش هيقبلني تاني بعد ما عرفته وسبته وبعدت عنه
لا إياك تقول كده ده اسمه يأس وربنا نهانا عنه
--------------------------------------------------------
مين فينا مش أذنب من فينا مش أخطأ واحنا عارفين ان الزلات والهفوات من طبعنا
وبلاشك الإيمان بتاعنا بيزيد وينقص لأن الإيمان يبلي كما يبلي الثوب
لكن لازم نحافظ عليه بإننا نتربص لنفسنا في كل موضع وناخد بالنا يوم ما الواحد يفرح ويحس الإيمان بقلبه
يقول الحمد لله ويثابر ويخاف يعمل حاجة غلط او يقصر في حاجة لأنه مش عايز يرجع لورا تاني مش عايز يحس بالعذاب اللي حسه ده تاني بل ويزيد علشان يرتقي في الدرجات عند ربنا ويحس بلذة الإيمان أكتر وأكتر
طب لو زلت بنا القدم ووقعنا في الذنب هنقف ونسيب نفسنا للشيطان في يوم من الأيام نقف ونرجع ولا نضيع ومنعودش تاني
نسيب عقولنا للشيطان ونسيبه يزود حزننا وبعدنا أكتر
لا وكلا؛ فخير الخطائين التوابون كما ورد في الحديث: «كل بني آدم خطاء، وخير الخطائين التوابون» [رواه الترمذي وابن ماجه وحسنه الألباني].
إن الله سبحانه جل في علاه، رغم غناه عنا وعن توبتنا، بل وعن الخلق جميعا، خيارهم وشرارهم، يفرح سبحانه بعودتك له وإقبالك عليه. فأي بشرى لك بعد ذلك أيها المذنب؟!
ثبت في الصحيحين عنه صلى الله عليه وسلم أنه قال: «لله أشد فرحا بتوبة عبده حين يتوب إليه من أحدكم كان على راحلتهبأرض فلاة, فانفلتت منه, وعليها طعامه وشرابه فأيس منها فأتى شجرة فاضطجع في ظلها – قد أيس من راحلته – فبينا هو كذلك إذا هو بها قائمة عنده فأخذ بخطامها ثم قال منشدة الفرح اللهم أنت عبدي وأنا ربك – أخطأ من شدة الفرح –»
--------------------------------------------------------------------------------
فلا تيأس بعد ذلك من رحمته، فهو الله الرحمن الرحيم، الذي لم تزَل الرحمة ملازمة له سبحانه، كتبها على نفسه، ووسعت كل شيء.
سمعت في يوم من الأيام عن شخص سمي نفسه رحمن أو الرحمن
لا طبعا هو إسم لله وحده مفيش حد بيشاركه فيه
استشعر كده مع نفسك الإسم ده واطلب رحمته بزل وإنكسار إن ألمتك معصية أو خطيئة
قال تعالى:
{قُل يَا عبَاديَ الَّذينَ أسرَفُوا عَلَى أنفُسهِمِ لاَ تَقنَطُوا من رّحمَة الله إنَّ اللهَ يَغفِرُالذُّنُوبَ جَمِيعاً إنه هُوَ الغَفُور الرَّحيم} [سورة الزمر: 53].
ويقول: "دافع الخطرة، فإن لم تفعل صارت فكرة، فدافعها، فإن لم تفعل صارت همّاً وغرادة، فدافع ذلك، فإن لم تفعل صار عملاً وسلوكاً، فدافع ذلك، فإن لم تفعل صار عادةوسجية!!".
فلا تيأس بعد ذلك من رحمته، فهو الله الرحمن الرحيم، الذي لم تزَل الرحمة ملازمة له سبحانه، كتبها على نفسه، ووسعت كل شيء.
سمعت في يوم من الأيام عن شخص سمي نفسه رحمن أو الرحمن
لا طبعا هو إسم لله وحده مفيش حد بيشاركه فيه
استشعر كده مع نفسك الإسم ده واطلب رحمته بزل وإنكسار إن ألمتك معصية أو خطيئة
قال تعالى:
{قُل يَا عبَاديَ الَّذينَ أسرَفُوا عَلَى أنفُسهِمِ لاَ تَقنَطُوا من رّحمَة الله إنَّ اللهَ يَغفِرُالذُّنُوبَ جَمِيعاً إنه هُوَ الغَفُور الرَّحيم} [سورة الزمر: 53].
أختي في الله:
اعلم أن التوبة يلزمها انكسار للنفس، يصحبه ذل وخضوع لله القادر.
وإنك مترجعش للذنب مرة تانية وإنك تكره اللي كنت عليه ولو خطر ببالك الذنب ده تشمئز منه واوعي تتلذذ بالتفكير فيه لكن احمد ربنا انه طهرك منه
فاللي تتوب من عدم لبسها الحجاب وتتحجب متحنش لشكلها القديم واللي كان حليق وربنا أكرمه باللحية يفتكر دايما فضل ربنا عليه وميلتفتش لنفسه لو نادته وافتكر شكله ولونه وانه أجمل وأصغر !!!
إياك ومداخل الشيطان فليس أحب إليه من إنه يعيدك للمعصية بكل طريقة ووسيلة هو عمال يجري منك مجري الدم يقعد يحاول بكل طريقة ووسيلة ورا التانية علشان يضلك
فمثلا أوعي تعتذر أو تتعذر إن ربنا مش هيأخذك علي اللي في نفسك من خطرات وتخيلات حتي لو مش عملتها
التخيلات والخطرات دي بقي تعقد تجري بك كل مجري
فلعل الفكرة تتحول إلي عملا يتملكك
كما يقول الإمام ابن القيم رحمه الله تعالى: "وأما الخطرات فشأنها أصعب فإنها مبدأ الخير والشر، ومنها تتولد الإرادات والهمم والعزائم، فمن راعى خطراته ملك زمام نفسه وقهر هواه، ومن غلبته خطراته فهواه ونفسه له أغلب . ومن استهان بالخطرات قادته قهراً إلى الهلكات"....
ويقول: "دافع الخطرة، فإن لم تفعل صارت فكرة، فدافعها، فإن لم تفعل صارت همّاً وغرادة، فدافع ذلك، فإن لم تفعل صار عملاً وسلوكاً، فدافع ذلك، فإن لم تفعل صار عادةوسجية!!".
أخي في الله... أختي في الله:
اعلم أن التوبة يلزمها انكسار للنفس، يصحبه ذل وخضوع لله القادر.
وإنك مترجعش للذنب مرة تانية وإنك تكره اللي كنت عليه ولو خطر ببالك الذنب ده تشمئز منه واوعي تتلذذ بالتفكير فيه لكن احمد ربنا انه طهرك منه
فاللي تتوب من عدم لبسها الحجاب وتتحجب متحنش لشكلها القديم واللي كان حليق وربنا أكرمه باللحية يفتكر دايما فضل ربنا عليه وميلتفتش لنفسه لو نادته وافتكر شكله ولونه وانه أجمل وأصغر !!!
إياك ومداخل الشيطان فليس أحب إليه من إنه يعيدك للمعصية بكل طريقة ووسيلة هو عمال يجري منك مجري الدم يقعد يحاول بكل طريقة ووسيلة ورا التانية علشان يضلك
فمثلا أوعي تعتذر أو تتعذر إن ربنا مش هيأخذك علي اللي في نفسك من خطرات وتخيلات حتي لو مش عملتها
التخيلات والخطرات دي بقي تعقد تجري بك كل مجري
فلعل الفكرة تتحول إلي عملا يتملكك
كما يقول الإمام ابن القيم رحمه الله تعالى: "وأما الخطرات فشأنها أصعب فإنها مبدأ الخير والشر، ومنها تتولد الإرادات والهمم والعزائم، فمن راعى خطراته ملك زمام نفسه وقهر هواه، ومن غلبته خطراته فهواه ونفسه له أغلب . ومن استهان بالخطرات قادته قهراً إلى الهلكات"....
----------------------------------------------------------------------------
وبالعودة لـ لعنوان إليكم هذه البشرى من الرسول صلى الله عليه وسلم:
عَنْ أَبِي أُمَامَةَ رَضِيَ الله عَنْهُ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «إِنَّ صَاحِبَ الشِّمَالِ لِيَرْفَعُ الْقَلَمَ سِتَّ سَاعَاتٍ عَنِ الْعَبْدِ الْمُسْلِمِ الْمُخْطِئِ أَوِ الْمُسِيءِ، فَإِنْ نَدِمَ وَاسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهَا أَلْقَاهَا، وَإِلا كُتِبَتْ وَاحِدَةً» [أخرجه الطبراني، وأبو نعيم فى الحلية (6/124)، وأخرجه أيضًا: الطبراني فى مسند الشاميين (1/301 ، رقم 526)، والبيهقي فى شعب الإيمان (5/391 ، رقم 7051)، و الواحدي في "تفسيره" (4 / 85 / 1)، وحسنه الألباني]. قال المناوي رحمه الله في (فيض القدير بشرح الجامع الصغير، 2/579 ): "«إن صاحب الشمال» وهو كاتب السيئات، «ليرفع القلم ست ساعات» يحتمل أن المراد الفلكية ويحتمل غيرها، «عن العبد المسلم المخطئ» فلا يكتب عليه الخطيئة قبل مضيها بل يمهله، «فإن ندم» على فعله المعصية «واستغفر الله منها» أي: طلب منه أن يغفرها وتاب توبة صحيحة «ألقاها» أي: طرحها فلم يكتبها، «وإلا» أي: وإن لم يندم ويستغفر، «كتبت» يعني كتبها كاتب الشمال«واحدة» أي: خطيئة واحدة، بخلاف الحسنة فإنها تكتب عشرا {ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ} [سورة البقرة: 178]" انتهى كلامه. ولذا بوّب الإمام الهيثمي رحمه الله في (مجمع الزوائد، 10/207) على هذا الحديث بقوله: (باب العجلةبالاستغفار).
ولكن اعلم يقينا أنك لا تملك تلك الساعات الست، بل لا تملك الثانية القادمة من عمرك فلا يغرنك طول الأمل ولتسارع بالتوبة..
طب انت عارف احساسك بحب ربنا هيكون ازاي
تعالي طب كده نشوف الأنبياء كانوا بيحبوا ربنا ازاي
انا عايزاك تقولها علي لسان الأنبياء عايزاك تحس بيها زي ما حسوا بيها وكانت تطلع صــــــــــــــــافية
عارف سيدنا إبراهيم ده أعظم الناس محبة لله فلما يتكلم عن ربنا يتكلم ازاي يقول إيه
قال إني ذاهب الي ربي سيهدين
انت عارف لما تقول انا هروح بقي
لحبيبي لسيدي لمولاي وانا متأكد انه هياخد بإيده (سيهدين)ميقولش حتي سوف يهدين لا لا سيهديني
ربي دي بتطلع من قلبه اكيد حاسين بيها
وسيدنا موسي ده بقي مثال تاني
شوفوا آيه في القرآن ربنا بيقول إيه
(وألقيت عليك محبة مني) كأن المحبة دي كده غرقتك فيها
علشان كده قلبه كان حاجة تانية خالص
لما واعده الأربعين ليله قال وعجلت إليك ربي لترضي
ولما كان منه الطلب للرؤيه
نفسي أملي عيني منك يارب
أشوف نظرة لوجهك يارب مش عايز حاجة تانية يارب
ربي أرني أنظر إليك قال لـن
ابن الجوزي يقول وكم أن موسي من لن
أول ما قاله لن قلب موسي اتقطع
أما الحبيب صلي الله عليه وسلم فاسمع الي النداء
اللهم إني أشكو إليك ضعف قوتي وقلة حيلتي وهواني علي الناس يا أرحم الراحمين إلي من تكلني الي قريب يتجهمني أم الي عدو ملكته أمري إن لم يكن بك غضب فلا أبالي لكن عافيتك هي أوسع لي أعوذ بنور وجهك الذي أشرقت له الظلمات وصلح عليه أمر الدنيا والآخرة أن ينزل بي غضبك أو يحل عليه سخطك
لك العتبي حتي ترضي ولا حول ولا قوة إلا بك
يمكن الدعاء نعرفه بس انا عايزاك تحسه بقلب النبي يطلع ازاي وهو بيقوله أعمل فيه اللي انت عايزه اناراضي مش فارق المهم اللي مخوفني إن إنت تكون غضبان
يارب راضي مش مهم أي حاجة
شوفوا أد إيه شوقه وحبه
ينزل المطر فيخلع النبي صلي الله عليه وسلم رداءه ويقول حديث عهد بربه لسه نازل نازل من فوق حاسس ان ده فيه حاجة منه
(يحبهم ويحبونه)
هو اللي يبتدي بالمحبة بعد كده انت تحب
ثق ان لو وصل لقلبك المعني ده دلوقتي يبقي هو حبك من قبلها (يحبهم ويحبونه)
شوف أبي رضي الله عنه يقول له النبي صلي الله عليه وسلم
إن الله أمرني أن أقرئ عليك القرآن
فيقول أبي أااالله سماني لك ؟؟
أنا أنا
قال الله سماك لي
فجعل أبي يبكي وكيف لا يبكي حسها
إنت كده لو ذكر إسمك في الملأ الأعلي
إسمك إنت فلان
ربك الملك الأعلي سبحانه يذكرك انت إحنا أصحاب الذنوب والمعاصي ما نستحقها والله يارب
| |
|